Ja vēlaties šo rakstu pārpublicēt, neaizmirstiet norādīt atpakaļsaiti uz avotu.
Ja vēlaties izdarīt labojumus, papildinājumus, sazinieties ar mani vai rakstiet komentāros. Šis raksts ir pilnveidojams ;)
Resursi
Tēlniecība salīdzinājumā ar pārējiem mākslas veidiem bija konservatīvāka, jo vairāk piesaistīta pasūtītāju lokiem. Sīktēlniecība bija orientēta uz tirgu, kur gaume arī bija konservatīva.
Akadēmiski saloniskā tēlniecība
Ļoti daudzi mākslinieki pārstāvēja šo tēlniecības stilu, un šī tipa tēlniekus sagatavoja mākslas akadēmija. Populāri bija motīvi ar mitoloģiskiem tēliem, sadzīves ainām, daudz pasūtīja portretus, retāk gleznoja alegorijas.
|
O. Klesinžē Leda |
|
|
A. Karjē- Belēzs Nimfa un satīrs |
|
|
Ž. Lefevrs Patiesība |
|
|
F. Ogists Bartoldi Brīvība
Karkasu veidoja Eifels |
|
Šie tēlnieki vadījās pēc klasicisma, bet mēdza atdarināt arī citus stilus. To sauca par
historizējošo akadēmismu. Belēzs bija viens no populārākajiem tēlniekiem, kuram bija liela darbnīca ar 20 tēlniekiem, tai skaitā O. Rodēns. Bieži pasūtīja
pieminekļus, parasti
bronzā. Par
viskvalitatīvāko akadēmiķi var uzskatīt
Batistu Karpo. Viņš veidoja dažādus dekoratīvos darbus, portretus.
|
Ž. Batists Karpo Flora |
|
|
Ž. Batists Karpo Deja |
|
Reālisms tēlniecībā bija mazāk pārstāvēts. Tēlnieks Ž. Dalū (1838-1902) darbos izmanto tēlus no zemākajām aprindām. Pasūtījumos izmantoja historizējošo akadēmismu: |
|
E. Fremjē Žannas D'Arkas piemineklis |
|
|
Ž. Dalū Zemniece ar bērnu |
|
|
Ž. Dalū Zemnieks |
|
|
Ž. Dalū Silēna triumfs |
|
|
Ž. Dalū Sieviete slauka kājas |
|
|
Ž. Dalū Republikas triumfs |
|
Pakāpeniski tēlniecībā ienāk jaunas idejas, konkrēti-
Ogista Rodēna (1840-1917) izpildījumā. Viņu pārsvarā saista ar impresionisma ieviešanu, taču viņa stils ir daudz plašāks- dažādu koncepciju sakausējums. Studēja Francijā, bet ne akadēmijā- dekoratīvās mākslas skolā. Palicis pie tēlniecības naudas trūkuma dēļ.
Sākuma periodā ietekmējās no romantiķiem, vēlāk franču vēlīnās tēlniecības, tad viņu iedvesmoja Renesanse, Karko, Belēzs... Viņš bija ļoti darbīgs un mācēja visu, ko tēlniekam vajadzētu mācēt.
Rodēns centās nošķirties no akadēmisma, ārišķīgas idealizācijas. Svarīgs ir arī tēla ekspresionisms, atteicās no akadēmiskā "gluduma".
|
O. Rodēns Cilvēks ar salauztu degunu |
|
|
O. Rodēns Bronzas laikmets |
|
Rodēns var būt ļoti reālistisks, anatomiski ļoti precīzs, perfekts. Uzskatīja pat, ka viņa darbi tapuši, veidojot nolējumus no dzīva cilvēka. Tendence uz reālismu saistās arī ar simbolismu.
|
O. Rodēns Jānis Kristītājs |
|
|
O. Rodēns Elles vārti |
|
Aktīvākais laiks- 80-tie gadi. Elles vārti tā arī netika realizēti vajadzīgajā projektā. Atsevišķus durvju tēlus mākslinieks "izņem" un variē kā patstāvīgus darbus. Darbam izmanto Dantes "Dievišķās komēdijas" sižetu, radot saikni ar romantismu. Daudz darbu, kuros figūras attēlo cilvēka psiholoģiskos afektus. Interesējas par sava laika atribūtiem.
|
O. Rodēns Domātājs |
|
|
O. Rodēns Skūpsts |
|
|
O. Rodēns Mūžīgais elks |
|
|
O. Rodēns Tā, kas bija reiz skaistā Omjēra
Impresionisma ienākšana |
|
|
O. Rodēns Danaida |
|
|
O. Rodēns Ieva
Impresionisma ienākšana |
|
|
O. Rodēns Kalē pilsoņi |
|
|
O. Rodēns Ž. Dalū portrets |
|
|
O. Rodēns Doma |
|
|
O. Rodēns Roka |
|
|
O. Rodēns Mīlestība aizbēg |
|
|
O. Rodēns Balzaks |
|
|
O. Rodēns Dieva roka |
|
|
O. Rodēns Katedrāle |
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru